Μετάφραση από τα αγγλικά: Θοδωρής Σταμάτης
Αντιπαραβολή με το ρωσικό πρωτότυπο: Γιώργος Πινακούλας
Οι Παρακμιακοί ευχαρίστως παρουσιάζονται ως μυστικιστές, συχνά προβάλλουν μυστικιστικές αξιώσεις. Η ρωσική Παρακμή ειδικότερα ρέπει προς τον μυστικισμό, μιλά για το μυστικιστικό. Η Παρακμή και ο μυστικισμός συγκλίνουν και αναμειγνύονται σε κάποιους φιλολογικούς κύκλους, αλλά ο ακαδημαϊσμός και η μυστικοποίηση συμπλέκονται καθ’ οδόν και εμποδίζουν την Παρακμή απ’ το να μεταβεί σ’ έναν γνήσιο, πραγματικό μυστικισμό. Στους εκλεκτούς, καλλιεργημένους, φιλολογικά εκλεπτυσμένους κύκλους μιλούν πολύ για μυστικιστικά θέματα, μεταχειρίζονται μυστικιστική ορολογία, αλλά μιλούν υπερβολικά φιλολογικά, τηρούν μια υπερβολικά ιστορικο-φιλολογική στάση. Οι ειδήμονες μπορεί να μιλούν για τον μεσαιωνικό μυστικισμό ή τον αρχαίο μυστικισμό, μεταχειρίζονται, σύμφωνα με τον χαρακτήρα της ειδίκευσής τους, μυστικιστική ορολογία, την οποία έχουν διδαχθεί σε μια ιστορικο-φιλολογική σχολή, αλλά σημαίνει αυτό άραγε ότι αυτοί οι άνθρωποι έχουν αληθινή σχέση με τον μυστικισμό, ότι είναι γεμάτοι μυστικιστικές ελπίδες και προσδοκίες, μυστικιστική πίστη και αγάπη;
Ασφαλώς όχι. Ενδεχομένως, είναι θετικιστές και δεν πιστεύουν στο ρεαλιστικό-μυστικιστικό, αλλά μπορούν να εξετάζουν ακαδημαϊκά το ενδιαφέρον θέμα του παρελθόντος, το μυστικιστικό όνειρο των παλαιών ημερών. Αφαιρέστε το λόγιο ιστορικο-φιλολογικό πέπλο, μιλήστε τη γλώσσα της ψυχής σας, του βιώματός σας , των αληθινών ελπίδων και πεποιθήσεών σας, μιλήστε για το σύγχρονο, για τον μυστικισμό μας, τότε θα δούμε τι είδους είναι η γνήσια, ζωντανή στάση σας απέναντι στον μυστικισμό. Γιατί ο μυστικισμός στην ιστορία μπορεί να εννοηθεί μόνο μ’ έναν όχι νεκρό αλλά αληθινό τρόπο, μόνο σε σχέση με τον σύγχρονο μυστικισμό, με τη μυστικιστική αγωνία και την προσδοκία του καιρού μας. Πρέπει να ακολουθήσουμε όχι το εξωτερικό ιστορικό νήμα, αλλά μάλλον το εσωτερικό, το αληθινό μυστικιστικό νήμα, το οποίο μας συνδέει και με τον Μεσαίωνα και με την Αρχαιότητα, στη μυστικιστική τους πραγματικότητα, στην αιωνιότητά τους και όχι στην προσωρινότητά τους. […]
[Η συνέχεια στην έντυπη έκδοση που κυκλοφορεί. Υπενθυμίζουμε ότι η ύλη του περιοδικού είναι εντελώς άλλη από την ύλη που δημοσιεύεται καθημερινά στην ιστοσελίδα μας.]