frear

Για τις «Μυθομανίες» του Στράτου Μυρογιάννη – γράφει η Ανθούλα Δανιήλ

Στράτος Μυρογιάννης, Μυθομανίες, Εκδ. Gutenberg, Αθήνα 2020.

τα ονόματα έχουν τεθεί κατά συνθήκη, εντελώς αυθαίρετα
(Πλάτωνος, Κρατύλος)

Ο τίτλος Μυθομανίες∙ μύθος και μανίες, είναι εργαλεία που έχει αξιοποιήσει με κέφι μεγάλο και ευρηματικότητα ο συγγραφέας Στράτος Μυρογιάννης, εμπλέκοντας ονόματα ιστορικών προσώπων, τόπους και γεγονότα, με τέτοιον τρόπο, ώστε ο αναγνώστης αφενός μεν να γοητεύεται από την αληθοφάνεια της αφήγησης, αφετέρου δε να παρασύρεται από την απάτη που κρύβει και να μπαίνει στον πειρασμό να ψάξει τι από όλα αυτά είναι αλήθεια και τι ψέμα. Γιατί η αλήθεια, σαν «άλη θεία», κατά τον Κρατύλον, μας παραπλανά. Πάντως προκαταβολικά ο συγγραφέας προκαλεί όποιον έχει κάτι να πει επί των επτά μυθομανιών να προσέλθει με σημείωμα, το οποίο θα συμπεριληφθεί στην επόμενη έκδοση του βιβλίου.

Ξεκινώντας τη μελέτη από το τέλος, δηλαδή από το «Επίμετρο» το οποίο υπογράφει ο Φιλήμων Έρουλος και το επιλογικό που υπογράφει ο Κώστας Θ. Καλφόπουλος, πληροφορούμαστε ότι ο μύθος είναι θετός γιος της Ιστορίας και του Ψέματος, η Μανία είναι θυγατέρα του Ατελέσφορου και της Υπομονής, του Μύθου και της Μανίας θυγατέρα η Σάτιρα (;!).

Και να ’μαστε μπροστά στις ιστορίες του βιβλίου και, φυσικά, ανατρέχοντας στη μηχανή αναζήτησης της Google, θα διαπιστώσουμε ότι πολλά είναι ανύπαρκτα, πολλά είναι παραποιημένα, όλα όμως γοητευτικά, στροβιλιζόμενα σε έναν λαβύρινθο πληροφοριών. Κέντρισμα μέγα τα ιστορικά ονόματα του βιβλίου, οι αληθοφανείς λεπτομέρειες, η αγάπη για την απεριόριστη γνώση. Το ταξίδι, οι βιβλιοθήκες, τα σπάνια βιβλία και τελικά το μυστικό. Ποιο; Το παραμύθι.

Δεν είναι τυχαίο φαντάζομαι ότι σε όλα τα κεφάλαια υπάρχει και κάποιος χάρτης που δείχνει ή δεν δείχνει έναν δρόμο, προς τα πού δεν έχει σημασία. Είναι κρυπτογραφημένος ή δεν είναι, οδηγεί, μέσα από τις ατελείωτες αφηγηματικές διακλαδώσεις, στην Ατλαντίδα ή το τάδε σπάνιο βιβλίο; Ο α ή β μοναχός, βασιλιάς και πρίγκιπας, τυπογράφος, αλχημιστής, επιστήμονας, παραχαράκτης υπήρξε ή Nomina nuda tenemus, όπως είπε και ο Έκο;

Το βιβλίο του Στράτου Μυρογιάννη στην ουσία έχει τη δυναμική μιας σταγόνας νιτρογλυκερίνης. Η προσπάθεια να το αποδώσει κανείς με λίγα λόγια μοιάζει με την προσπάθεια των Δαναΐδων. Άσε που η απόδοσή του με λίγα λόγια είναι μάταιη και, επιπλέον, καταστρέφει τον πυκνό ιστό, υφασμένο με πολύ μεγάλη τέχνη και ικανότητα. Ωστόσο, η ανάγκη το απαιτεί.

Η ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΟΥ ΙΑΣΟΝΑ ΜΑΥΡΟΚΟΡΔΑΤΟΥ-BODIN (Ι.Μ.Β)

Ο Ι.Μ.Β, γνωστός ως ο πρίγκιπας, μεγάλωσε μέσα στην πολυτελή ηρεμία της απόλυτης εξουσίας, διψώντας για τη διάκριση, αλαζονικός, λόγιος, βιβλιοσυλλέκτης, ποιητής, γεννήθηκε στη Βιέννη, σπούδασε στο Παρίσι, βρήκε καταφύγιο στο Πανεπιστήμιο του Cambridge,ταξίδεψε σε όλο τον κόσμο και έζησε τριγυρισμένος από βασιλιάδες, αρχιεπίσκοπους, καρδινάλιους, θυμόταν τα πάντα, ενώ μια δαιμονική δύναμη τον έσπρωχνε να ανακαλύψει τα μυστικά του κόσμου.

Τι έκανε για να το πετύχει; Αντικατέστησε σελίδα σελίδα τον Κατάλογο της Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας που βρισκόταν στη Βιβλιοθήκη του Βατικανού, που ήταν ανάμεσα στα φύλλα ενός καταλόγου φυτών και κήπων της Ιαπωνίας, που ήταν γραμμένος τον 11ο αιώνα και τον αντικατέστησε με ένα παραμύθι.

Τον ενδιέφερε επίσης το παλάτι της Αλάμπρας, όπου ο σουλτάνος Ισμαήλ, έκρυβε τα πιο πολύτιμα βιβλία, έψαχνε για την χαμένη τραγωδία, την Αριθμιάδα, όπου ο Πυθαγόρας εξηγούσε πώς λειτουργεί ο κόσμος (έγραψε, λοιπόν ο Πυθαγόρας εκτός από «έφα»;). Το βιβλίο αυτό θα έδινε την απόλυτη εξουσία σε όποιον το κατείχε. Και οι δύο εξαφανίστηκαν κοιτάζοντας την Ανατολή.

ΚΟΡΝΗΛΙΟΣ ΚΡΑΝΜΠΕΡΗΣ Ο ΤΡΑΥΛΟΣ

Γνωστός άγγλος συγγραφέας, φίλος του Έρασμου και του ντα Βίντσι. Το πραγματικό του όνομα ήταν Joanot-Thomas-Helenos Palaiologos ο επονομαζόμενος Τραυλός, επειδή ήταν τραυλός. Οι ρίζες του γενεαλογικού του δέντρου ένα παρθένο δάσος. Τη βιογραφία του επιμελήθηκε ο ελευθεροτέκτονας Tassius Kaplanius, τον αναφέρει και ο Ουγκώ και τον βρίσκουμε να πολεμάει τους Οθωμανούς μετά την πτώση της Πόλης και να συμμετέχει στην υπεράσπιση του Χάνδακα μέχρι την πτώση του στα 1669.

ΟΙ ΑΝΑΡΙΘΜΗΤΕΣ ΙΔΙΟΡΡΥΘΜΙΕΣ ΤΟΥ BARTOLO SIMONI

Ο B. Simoni, μία ιδιαίτερη προσωπικότητα της Αναγέννησης, έπασχε από διαταραχή προσωπικότητας, είχε κρυφό καημό να ανακαλύψει το νόημα της ζωής μέσω της φιλοσοφίας, των παραισθήσεων ή ψευδαισθήσεων, πέραν της εμπειρίας και της λογικής, στράφηκε στις αρχαίες παγανιστικές φιλοσοφίες και παραδόσεις. Ασχολήθηκε με τους ημιτονικούς αρπισμούς της γαλλικής όπερας. «Ένας αναχρονισμός που θα σόκαρε» λέει ο Καλφόπουλος.

HOMMA GE ADEUX ALCHIMISTES: NICHOLAS FLAMEL ET SIR ISAAC NEWTON

Αμφιλεγόμενη προσωπικότητα, ο Nicholas Flamel που κάηκε ως αλχημιστής, αλλά ξαναβρέθηκε ζωντανός στην Αγγλία, όπου ο νεκραναστημένος συνάντησε τον Ισαάκ Νεύτωνα και τον δίδαξε τον νόμο της βαρύτητας. Όταν πέθανε ο Νεύτων βρήκαν στα μαλλιά του υψηλές συγκεντρώσεις υδραργύρου και ένα σημείωμα δίπλα του που έγραφε: ex libris principis. ultimatum.

SHAKESPEARE AND METAXAS-MALHERBE: THE FIRST FOLIO

Ο Νικόδημος Μεταξάς- Malherbe εμφανίζεται το 1621 στον Τάμεση. Αρχαιοδίφης, αδύνατος, λιπόσαρκος, μοναχός. Όνομα ελληνικό, καταγωγή από την Προβηγκία, τυπογράφος στο εργαστήριο Jaggard. Αλληλογραφία με επιφανείς αλλά δεν σώθηκε, μοναχός στην Κεφαλονιά, φυγή στο Λονδίνο, συνεργασία σε μια έκδοση των έργων του Σαίξπηρ, αλλά μια φωτιά κατέκαψε τα πάντα. Πλέοντας προς Κωνσταντινούπολη, χάθηκε μεσοπέλαγα. Η βιβλιοθήκη του Πατριαρχείου Κωνσταντινούπολης, ωστόσο, παρέλαβε κάποτε ένα αντίτυπο της έκδοσης που κάηκε! Λοιπόν, «όλα βαίνουν καλώς»…

ADAMANTE CORAY IN LOVE

Ο Ναπολέων τον συναντούσε κρυφά, ο Καντ πήγαινε σε ένα κοντινό καφέ, ήταν σύγχρονος του Εμμανουήλ Δηλόσοφου, περίεργος και εκκεντρικός έμπορος ειδών κιγκαλερίας και σπανίων ειδών τσαγιού και καφέ από την Ανατολή. Η Polygraphia του θεωρούνταν η μυστική βίβλος του που αποκάλυπτε την καταγωγή των γλωσσών. Είχε πλούσια αλληλογραφία με τον Λόρδο Βύρωνα και δύο προέδρους της Αμερικής, τον Τζέφερσον και τον Βενιαμίν Φρανγκλίνο, αλλά οι επιστολές δεν υπάρχουν.

Ο ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΡΤΑΖΗΛΟΣ ΚΑΙ Ο ΠΑΠΑΣ ΟΥΡΒΑΝΟΣ Ζ΄

Ο Ιωάννης Καρτάζηλος, από βασιλική γενιά, ορφανός από μικρός , περιπλανήθηκε κυρίως σε Ιταλία και Γαλλία, ερωτεύτηκε τα έργα του Montaigne και γνώρισε τη ζωή των ευγενών. Ήταν συλλέκτης, συγγραφέας ποιημάτων μυστηρίου, επηρεασμένος από τον William Blake. Την ταξινόμηση των χειρογράφων του είχε αναλάβει ο Ελληνοπρώσος Johannes Argentis-Mosimoff που ανακάλυψε ένα μικρό σημειωματάριο που στη πρώτη σελίδα ήταν γραμμένη η φράση Ποιος σκότωσε τον Πάπα; Πέθανε κρατώντας στο χέρι του ένα δερματόδετο σημειωματάριο. Ο τίτλος έγραφε: Μυθομανίες.

Ποια η σχέση όλων αυτών μεταξύ τους; Ο αναγνώστης καλείται να την αποκαλύψει. Η αναγνωστική περιπέτεια θα είναι ασύλληπτη, πλούσια και γοητευτική, γεμάτη Σκύλλες, Χάρυβδες, θυμωμένους Ποσειδώνες και όλων των ηδονών τα μυρωδικά.

Το εξώφυλλο δείχνει ευφυώς τα ενδότερα.

[Πρώτη δημοσίευση στο ηλεκτρονικό Φρέαρ. Ζωγραφική: Claude Monet (1840-1926). Δείτε τα περιεχόμενα της έντυπης έκδοσης εδώ.]

Πρόσθεσε το Φρέαρ στη λίστα του feed.ly: μία από τις καλύτερες επιλογές για την ανάγνωση feeds μέσω RSS.

follow us in feedly

Twitter

Πρόσθεσε το Φρέαρ στη λίστα του feed.ly: μία από τις καλύτερες επιλογές για την ανάγνωση feeds μέσω RSS.

follow us in feedly