νέο περιοδικό
σε καιρούς κρίσης
ΦΡΕΑΡ // ΜΑΪΟΣ –ΙΟΥΝΙΟΣ // 2013 //
Σελ. 128 // 8 ευρώ
www.frear.gr
κρίση της δημοκρατίας // ακούγοντας τις ελληνικές λέξεις // η αναζήτηση της χαμένης κοινότητας // το υψηλό στη λογοτεχνία // χριστιανισμός, ποίηση, επανάσταση // πολιτική αρετή // θεία και ανθρώπινη δικαιοσύνη // μπολσεβίκοι και νεοφιλελεύθεροι // θεωρίες μετάφρασης // Καβάφης // Attenberg //
Λευτέρης Βογιατζής
Σχέδια: Στέφανος Δασκαλάκης
Σταύρος Ζουμπουλάκης
ΚΡΙΣΗ ΚΑΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
(Εκτός από τους λαϊκιστές υπάρχουν και οι νεοφιλελεύθεροι –και αντιστρόφως)
Τ.Κ. Παπατσώνης
ΔΥΟ ΑΘΗΣΑΥΡΙΣΤΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ
Γιάννης Κιουρτσάκης
AΚΟΥΓΟΝΤΑΣ ΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΛΕΞΕΙΣ
(δοκίμιο)
Νατάσα Κεσμέτη
Η ΑΠΟΛΕΣΘΕΙΣΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΚΑΙ Η ΚΙΝΗΣΗ ΠΡΟΣ ΤΟ ΖΩΝΤΑΝΟ ΚΕΝΤΡΟ
(δοκίμιο)
Θανάσης Παπαθανασόπουλος
ΤΕΣΣΕΡΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ
Μαρία Κουγιουμτζή
ΜΟΥΤΕ
(ένα διήγημα καφκικής ατμόσφαιρας)
Μαρία Καμηλάκη
«ΣΕΡΦΑΡΟΝΤΑΣ» ΜΟΝΟΙ: ΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ
Μάρκ Ντελούζ
ΕΝΑ ΕΡΩΤΙΚΟ ΤΡΙΓΩΝΟ
(ΜΤΦΡ. ΟΥΡΣΟΥΛΑ ΦΩΣΚΟΛΟΥ)
Ποίημα γραμμένο ειδικά για το Φρέαρ, με αφορμή το έτος Καβάφη
Αλεξάνδρα Δεληγιώργη
ΤΟ ΥΨΗΛΟ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ. ΑΠΟ ΤΟΝ ΛΟΓΓΙΝΟ ΣΤΟΝ ΛΥΟΤΑΡ
(δοκίμιο)
Αλί Καλντερόν
ΤΡΙΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ (ΜΤΦΡ. ΒΙΡΧΙΝΙΑ ΛΟΠΕΘ ΡΕΘΙΟ)
Μια σημαντική φωνή της νέας ισπανόφωνης ποίησης
Ερνέστο Καρντενάλ
ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ, ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΠΟΙΗΣΗ
(ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ ΔΗΜΗΤΡΗ ΑΓΓΕΛΗ)
Μια εμβληματική μορφή της Λατινικής Αμερικής μιλάει για τη θεολογία της απελευθέρωσης και την ποίηση
Ζαχαρίας Στουφής
ΚΤΕΛ
(ποίημα)
Νατζουάν Νταργουίς
ΤΡΙΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ (ΜΤΦΡ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΑΛ. ΝΟΤΑΡΑΣ)
Ένας από τους σημαντικότερους νέους ποιητές του αραβόφωνου κόσμου
Θεόδωρος Ε. Παντούλας
ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΜΗ ΣΟΥ ΧΡΩΣΤΑΕΙ Ο ΘΕΟΣ
(διήγημα)
Λητώ Σεϊζάνη
ΤΑ ΠΑΠΟΥΤΣΙΑ
(διήγημα)
{ΑΒΥΘΟΜΕΤΡΗΤΟΙ ΚΑΙΡΟΙ}
Στις δίστηλες σελίδες του περιοδικού δημοσιεύονται δοκίμια, μελέτες, κριτικές και σχόλια. Ο Κώστας Ε. Τσιρόπουλος γράφει για την ανάγκη «Πολιτικής αρετής», ο Μαριάνος Δ. Καράσης εξετάζει τη «θεία και ανθρώπινη δικαιοσύνη ως θεολογικό πρόβλημα». «Από τους μπολσεβίκους στους νεοφιλελεύθερους» τιτλοφορεί το δοκίμιό του ο Διονύσης Κ. Μαγκλιβέρας, ενώ ο Αντώνης Μακρυδημήτρης γράφει για τα στραμμένα όλων μας «Βλέμματα προς το Βερολίνο». Ο Κώστας Κουτσουρέλης αναφέρεται στις θεωρίες περί μετάφρασης («Περιαυτολογίες, θεωρίες, κηρύγματα») και ο Γιάννης Β. Κωβαίος στη γνωστή του στήλη «Γλώσσα έθιμο εθίμων» καταπιάνεται με τον τίτλο του περιοδικού («Με την υψηλή ευθύνη του ιδεοτρύπανου»). Κριτική βιβλίου γράφουν ο Ηλίας Κεφάλας (για την Ελένη Λαδιά), ο Γ.Δ. Παγανός (για τη Νίκη Αναστασέα), ο Χάρης Ψαρράς (για τον Έλιοτ σε μετάφραση Χ. Βλαβιανού), ο Αντώνης Η. Σακελλαρίου (για τον Κύπριο Μιχαλάκη Ι. Μαραθεύτη) και ο Κώστας Ανδρουλιδάκης (για τον τόμο Ο Θεός της Βίβλου και Θεός των φιλοσόφων). Ο Νίκος Αλ. Μηλιώνης αναλύει τη ζωγραφική του Στέφανου Δασκαλάκη, η Έλενα Σταγκουράκη κρίνει την παράσταση του Θεάτρου Τέχνης (Ο πατέρας του Στρίντμπεργκ), ο Αχιλλέας Ντελλής προσεγγίζει το Attenberg της Τσαγκάρη και ο Διονύσης Ν. Μουσμούτης επισκοπεί τον δοκιμιακό λόγο του Διονύση Κ. Μαγκλιβέρα. Ο Ν.Δ. Τριανταφυλλόπουλος στέλνει γράμμα στον Δημήτρη Νόλλα με αφορμή το τελευταίο του βιβλίο, ο Γιώργος Βαρθαλίτης μας θυμίζει ένα επίκαιρο πάντα κείμενο της βυζαντινής γραμματείας («Κωνσταντίνου Λάσκαρι, Λόγος περί ποιητού»), ενώ ο πορτορικάνος ποιητής Άνχελ Νταρίο Καρρέρο γράφει, ειδικά για το Φρέαρ, ένα κείμενο για τον Κ.Π. Καβάφη. Ο Κώστας Ασημακόπουλος θυμάται τη γνωριμία του με τον Αντρέι Βάιντα, ο Σάββας Παύλου γράφει για το Κιβώτιο του Άρη Αλεξάνδρου και τις σταλινικές πρακτικές και ο Κώστας Μελάς διαπιστώνει ότι στις σύγχρονες μαζικές δημοκρατίες «Δεν υπάρχει πάθος για τη ζωή». Ο Κώστας Βραχνός ζητάει να σκεφτούμε έναν «νέο εκλεκτικισμό», ο ανταποκριτής μας στην Άπω Ανατολή Γιώργος Βέης γράφει «Με τους Ιάπωνες στη Σιγκαπούρη», η Ελένη Λαδιά σχολιάζει την ησιόδεια Θεογονία και ο Π.Β. Πάσχος επισημαίνει «απρέπειες κριτικών και συγγραφέων». Τέλος, για τη σημασία του Λευτέρη Βογιατζή, που χάθηκε πρόσφατα, γράφουν η Ρούλα Πατεράκη και ο Ιωσήφ Βιβιλάκης.