Ἄν ἐξετάσουμε τόν θεμελιακό κοινωνικό μετασχηματισμό τοῦ ὁποίου εἴμαστε σήμερα μάρτυρες, θά διαπιστώσουμε ὅτι ἀπό τό πνεῦμα καί τίς πρακτικές τῆς μεταπολεμικῆς «κοινωνίας τῆς χρείας», τῆς μετέπειτα «κοινωνίας τῆς ἀπόλαυσης» τῶν δεκαετιῶν τοῦ ’60, ’70 καί ’80, ὁδηγούμαστε τώρα στήν ἀναπότρεπτη λογική τῆς «κοινωνίας τῆς ἀλήθειας». Ἧρθε ἡ ὥρα πού θέματα ζωτικῆς σημασίας, ὅπως οἱ ὅροι τῆς ἀπασχόλησης, ἡ παρεχόμενη παιδεία, τό κλονιζόμενο ἀσφαλιστικό σύστημα, οἱ συνθῆκες τῆς οἰκονομικῆς ζωῆς, ὁ ὅλος βίος νά ἐξετάζεται ξανά, ἀπό τήν ἀρχή, σάν ἄλλος τρόπος ὄχι ἁπλῶς διαβίωσης, ἀλλά ὕπαρξης.
Διονύσης Κ. Μαγκλιβέρας, Τό τέρμα καί ἡ ἀρχή. Δοκίμια μιᾶς ἐποχῆς μεταβατικῆς, Παπαζήση, Ἀθήνα 2013.
Στό μικρό αὐτό βιβλίο δημοσιεύονται τά τέσσερα κείμενα πού διαβάστηκαν στήν παρουσίαση τοῦ ἔργου τοῦ Διονύση Κ. Μαγκλιβέρα Τό τέλος καί ἡ ἀρχή (Ὀκτώβριος 2013). Μέσα ἀπό ἕναν γόνιμο διάλογο μέ τό βιβλίο, οἱ τέσσερις ἐπιφανεῖς ὁμιλητές (Κική Δημουλᾶ, Ἐμμανουήλ Ρούκουνας, Κωνσταντῖνος Σβολόπουλος καί Γιάννης Κιουρτσάκης) ἐπεκτάθηκαν σέ εὐρύτερες θεματικές καί μίλησαν γενικότερα γιά τήν ἐποχή μας. Στά παραπάνω κριτικά δοκίμια προστέθηκε, μέ τήν ἄδεια τοῦ συγγραφέα της, καί μία σχετική ἐπιστολή τοῦ ἀκαδημαϊκοῦ Θανάση Βαλτινοῦ πρός τόν Δ.Κ. Μαγκλιβέρα.