[…] 5. Επίσης, κρίνω ότι θα ήταν αναγκαίο να συνδεθούν οι ιστορικές γνώσεις με άλλα μαθήματα, όπως η λογοτεχνία, τα θρησκευτικά, τα καλλιτεχνικά, η μουσική, η κοινωνιολογία ή η γεωγραφία. Παρένθεση: για τη γεωγραφία ειδικά έχω την εντύπωση ότι υπάρχει ως μάθημα και τίποτα πέραν τούτου, γεγονός που δυσχεραίνει ακόμη περισσότερο την κατανόηση της ιστορικής πραγματικότητας. Επανέρχομαι, λοιπόν, στη διαθεματική προσέγγιση της Ιστορίας. Οι μαθητές, για παράδειγμα, μαθαίνουν για τον «ατυχή» πόλεμο του 1897 τρεις φορές κατά τη διάρκεια των μαθητικών σπουδών τους. Για να λυθεί η ιστορική παρεξήγηση ότι δεν επρόκειτο για «ατυχή» πόλεμο και ότι ο χαρακτηρισμός αυτός δόθηκε για να υπηρετήσει σκοπιμότητες-που δεν είναι της παρούσης για να εξετασθούν-θα μπορούσε να συνεισφέρει η λογοτεχνία. Ο Λοχίας της Κούτρας του Ανδρέα Καρκαβίτσα, με αφορμή τη στρατιωτική κινητοποίηση του 1886, αποτελεί μία θαυμάσια τοιχογραφία της ελληνικής κοινωνίας, προκειμένου να κατανοηθεί ο μεγαλοϊδεατικός και ανεδαφικός ρομαντισμός που οιστρηλατούσε σύμπαντα τον ελληνισμό κατά το δεύτερο μισό του ΙΘ΄ αιώνα. Ή η ποίηση του Κωστή Παλαμά, με τον Δωδεκάλογο του Γύφτου, έργο του 1907, θα μπορούσε να ενταχθεί στην ίδια προβληματική. Ακόμη, τα Ευαγγελικά του 1901 ήταν ζήτημα θρησκευτικό, πολιτικό, εθνικό, δημοσιογραφικό ή απλώς γλωσσικό; Αυτά είναι απλώς παραδείγματα τα οποία αντλώ από μία περίοδο που είναι κάπως πιο γνωστή σε μένα. Εξυπακούεται ότι τέτοιου είδους προβληματισμοί για ιστορικά θέματα υπάρχουν σε κάθε χρονική περίοδο. Με την ευκαιρία: αφού οι ιστορικές επέτειοι γιορτάζονται ακόμη-και καλώς γιορτάζονται-στα σχολεία, γιατί δεν οργανώνονται βάσει μιας στοιχειώδους έστω καλλιτεχνικής-ιστορικής και διαθεματικής βάσεως και εξαντλούνται σε μάλλον αδιάφορα, για τους πολλούς, τραγούδια ή σε χιλιοειπωμένα λογύδρια, που αντικατέστησαν τον «πανηγυρικό της ημέρας» που εκφωνούσε τα παλαιότερα χρόνια συνήθως ο διευθυντής; […]

[Απόσπασμα από εκτενές κείμενο που δημοσιεύεται στο Φρέαρ, τχ. 19, που μόλις κυκλοφόρησε και περιλαμβάνει αφιέρωμα στην κρίση των ανθρωπιστικών σπουδών στο σημερινό σχολείο. Υπενθυμίζουμε ότι η ύλη του έντυπου περιοδικού είναι εντελώς άλλη από την ύλη που δημοσιεύεται καθημερινά στην ιστοσελίδα μας.]

Δείτε τα περιεχόμενα της έντυπης έκδοσης εδώ.