7 ex_ανομολόγητες εμμονές

1. Το σώμα μου όλο ή Φωτιά ή Πέτρα (Il corpo mio o tutto foco, o tutto sasso) – δίγλωσση
Gaspara Stampa
Μετάφραση και Πρόλογος: Άννα Γρίβα
Επίμετρο: Μάρκος Δενδρινός
Κουκούτσι 2015

… επειδή μας συστήνεται για πρώτη φορά μια ιδιαίτερη Ιταλίδα ποιήτρια που κουβαλά στη σάρκα των στίχων της τη μάχη της με τον Έρωτα και την τριβή με τις πληγές της. Μια αντισυμβατική αναγεννησιακή γυναίκα, που γοητεύει με την ποίησή της τον αναγνώστη του 2015, το ίδιο θελκτικά και υπόκωφα, όπως έκανε και με τον Rainer Maria Rilke που την αναφέρει στις Ελεγείες του.

2. Πένθιμο Μπλουζ και άλλα ποιήματα – δίγλωσση
W.H. Auden
Μετάφραση: Ερρίκος Σοφράς
Κίχλη 2015

… επειδή με προσηλωτική ακρίβεια στα νοήματα, ο Άγγλος ποιητής μεταφράζεται αρτιότατα στα ελληνικά, δίχως να χάνει την καθαρότητα και τη σαφήνεια του λόγου του. Το πεπερασμένο του ανθρώπου, η σαθρότητα του σύγχρονου πολιτισμού και η ανάδειξη λεπτομερειών της μεταβαλλόμενης καθημερινότητας κάνουν την ποίησή του ένα στόμα που μας αφορά. “Είναι κάτι που συμβαίνει, είναι ένα στόμα”.

3. Τα χέρια της μνήμης
Eva Runefelt
Μετάφραση: Βασίλης Παπαγεωργίου
Σαιξπηρικόν 2015

… επειδή το τρίπτυχο της ροής χρόνου, σε όλες τις ενότητες της συλλογής, αιματώνει με στιβαρές λέξεις και τις δικές μας παιδικές μνήμες, αναμοχλεύει τις τρεις διαστάσεις της στιγμής και τις σωματοποιεί πέρα των υπολογίσιμων ορίων της, αναδεικνύοντας par excellence τη ρευστότητα της και τη σχετικότητά της.

4. Πλευρικά
Μαίρη Κλιγκάτση
Γαβριηλίδης 2015

… επειδή η γλώσσα/η λέξη επικεντρώνεται στη θηλυκή πλευρά του πρωτόπλαστου και κραυγάζει ψιθυριστά την αλήθεια των εκδοχών της Εύας. Το θεολογικό συνέχει είτε ως σκεύος είτε ως καρπός μεταφυσικές και αιώνιες φιλοσοφικές αναζητήσεις που ταλανίζουν τον εκάστοτε χρονικό άνθρωπο (άνδρα και γυναίκα).

5. Η προσευχή του ελάχιστου
Όλια Λαζαρίδου
Υποκείμενο 2015

… επειδή η συλλογή αποτελεί ένα τυπογραφικό κόσμημα, αντάξιο μιας ποιητικής εξομολόγησης που τελείται με καθημερινές λέξεις και εκφράσεις στο μέγα καθαρτήριο της ψυχής και του μυαλού. Επειδή ο στίχος “Πρέπει επειγόντως να φυσήξει Θεός. Να φυσήξει.” είναι πολύ δυνατός για να τον αποσιωπήσεις.

6. Αρλεκίνος
Γιώργος Λίλλης
Περισπωμένη 2015

… επειδή στον απόηχο του απόντος σώματος αρκεί ο εναπομείναντας ψίθυρος μιας ερωτικής κραυγής, να διασώσει την υποψία μιας υπαρξιακής αγωνίας για επανατοποθέτηση στο κέντρο τόσο του εαυτού μας όσο και της σχέση μας με τον άλλον. Επειδή ο λυρισμός λειτουργεί -ακόμη και στην εποχή μας- ως αυτούσιο εκφραστικό μέσο των ρομαντικών ψυχών.

7. Καρυότυπος
Άκης Παπαντώνης
Κίχλη 2015

… επειδή εκείνη η ερώτηση “Πώς μαθαίνεις σε κάποιον να περιμένει το αναπόφευκτο” που βρίσκεται γραμμένη στο περιθώριο των τετραδίων μας, παραμένει αναπάντητη ακόμη και τώρα στο περιθώριο της ίδιας μας της ζωής. Επειδή αποτολμά να περιγράψει τη ρίζα της σύγχρονης εσωστρέφειας και της υπαρξιακής ερημίας.

και μία συντριβή

8. Θεατρική παράσταση “ΣΩΣΙΑΣ”
Σκηνοθεσία Έφη Μπίρμπα

… επειδή σε καθηλώνει από την πρώτη στιγμή της έναρξης και σε συνθλίβει κάθε επόμενη σκηνή με τους ανοίκειους ήχους και τις απρόσμενες σωματικές εναλλαγές. Επειδή η συντριβή στην εκπνοή του έργου σε σημαδεύει σαν τις αμετάκλητες εκείνες λέξεις με τις οποίες πυροβολεί η ποίηση.